Brunkulla gård

 

LOGOTYP OCH VISUELL IDENTITET/GRAFISK PROFIL, FÖRPACKNINGSDESIGN, PRINT

Niklas och Camilla Persson Landgren driver en av Jämtlands äldsta gårdar Brunkulla gård och är tionde generationen på gården, med utsikt över storsjön och fjällen, sedan 1500-talet. På gården finns utrotningshotade svenska lantraser - fjällko, Linderösvin och Hedemorahöna. Gården drivs ekologiskt och för en hållbar miljö - för alla oss och kommande generationer. I uppdraget ligger att först titta på den visuella kommunikationen och skapa ett varumärke. Logotypen skall omspänna hela gården och företaget Brunkulla Gårds alla tjänster förädlade produkter. Gården behöver skylt och printmaterial, etiketter och förpackningar. På gården finns också ett lantgårdshotell. Det första som känns in, väldigt starkt, där i köket hos Camilla över nybakat tunnbröd med getmese och kaffe, när hon beskriver hela livsfilosofin och tanken med gårdens djurhållning och produktion: Kärlek. Kärlek till djuren, till det som växer och kärleken till varandra. Här började jag mitt arbete - i det som förenar dessa två människors värv. För att få en historisk anknytning letar jag bland bondefolklore och kulturhistoria. Jag vet att jag vill bygga upp logotypen på ett kärleksträd som växer och frodas. Jag ritar korsstygn på korsstygn, letar i gama mönsterböcker men det slutar med att jag ritar ett eget. Mannen, kvinnan, det växande kärleksträdet som kröns med ett hjärta och biet som befruktar. Kulörerna går i jämtländskt ladugårdsröda och fårullsgrått. Sedan följer produktionen i print, förpackning och etikett. Fjällkon, grisen och hönan blir en illustration á la HC Andersen som följer med materialet.

<< / >>